Music

Checklist

På lördag ska jag fota bröllop. Roligt. Nervigt. Pirrigt. Men roligt. Jag har inte bestämt hur jag ska göra med min hyfsat nyligen införskaffade 40D. Eftersom jag fått ett antal förfrågningar att fotografera bröllop kändes det som en logisk investering att skaffa en fullformatare och hyra några L-objektiv till en början. 40D:n får förmodligen agera backup i händelse av att något händer. Jag är verkligen inte missnöjd med min 40D, tvärtom. En mer prisvärd kamera får man leta efter, men jag har elva bröllop bokade i år, eventuellt fler. Eftersom jag föredrar befintligt ljus framför blixt, blir det tufft att klara sig med 40D:n. Den presterar väldigt bra i dåliga ljusförhållanden, men ska jag fota enbart med den blir jag tvungen att använda blixt. Och det vill jag inte. Det är inte det att jag har något emot det, då jag förmodligen kommer köpa en blixt längre fram, men jag vill pröva mig fram utan och se hur det går. De brudpar som kontaktat mig är fullt medvetna om att jag fotar enbart med befintligt ljus. Tilläggas bör väl också att jag inte tar något betalt innan juni. Det känns inte rätt, då jag aldrig fotat bröllop tidigare. Mitt enda krav är att jag får lov att använda bilderna på en hemsida som jag förhoppningsvis har färdig inom kort. Hittills har ingen haft några invändningar.

Så. Utrustningen. Jag kommer, när det är dags att fota det första bröllopet på lördag, att ha med mig:

En Canon EOS 5D Mark II
En Canon EOS 40D

5x2 GB Minneskort (Ja, 5D:n lär väl äta upp samtliga j-t fort, speciellt eftersom jag fotar RAW, med tanke på de 21,1 MP... Det handlar dock inte om en heldag, så jag kommer att klara mig. Nästa bröllop är i maj - innan dess lär jag skaffa fler med större kapacitet. Dock inte över 4 GB)

Batterier och laddare.

Tamron 28-75/2,8 Macro
Canon EF 50/1,2L (hyrd)
Canon EF 50/1,8 (backup)
Canon EF 35/1,4L (hyrd)
Lensbaby 2,0

Jag kommer använda 40D:n med 35/1,4L samt 50/1,2L vid förberedelserna. I kyrkan blir det 5D:n med Tamron 28-75 2,8. Visst hade det varit trevligt att fota med en 70-200 2,8 IS istället. Oh yes. Eventuellt skippar jag 35/1,4:an och hyr en telezoom istället. Jag har inte bestämt mig än. Min budget tillåter bara två hyrobjektiv.
Och så var det ju 50/1,2L. Eftersom jag inte använt fullformat tidigare hade det kanske varit mer logiskt att köra med 85/1,2L istället för 50, men, men. 50 it is. Har jag tid kommer jag skifta 50/1,2L mellan bägge kamerorna och på så sätt få mer tele i och med brännviddsförlängningen på 40D:n. Är jag luddig nu? Strunt samma. Jag fattar i alla fall vad jag menar. Och det är ju bra.

Porträtten efteråt tar jag med 5D:n och 50/1,2L. Lensbabyn åker eventuellt fram om det finns tid att experimentera, men det är ingen prio om man säger så.

Brudparet i fråga hade tänkt låta sina vänner fota, så skulle det gå helt åt skogen (säg, skulle jag bli förlamad i armarna eller glömma bort hur man hanterar en kamera) slaktar de mig inte. Det känns rätt bra. Pressen blir inte lika stor. Det betyder dock inte att jag går runt och småfotar lite halvlojt och dricker Pucko. Jag har förberett det här i månader. Jag kommer fota manuellt, eftersom det ger mig större kontroll, eventuellt varvat med bländarprio. Jag kommer inte engagera mig mindre för att jag inte tar betalt. Det är snarare tvärtom. Jag kommer kämpa dubbelt så mycket för att visa att jag kan leverera.

Vigseln är kl 17.

Skiner solen är det ju trevligt. Om inte. Nähä.

Kommentarer
Postat av: Doktoranden

Jag hänger med fullständigt. Nörderi är behagligt härligt.



Och 5DmarkII är att dö för.



Jag klarar mig bra med min 450 for now, även om den är aningens begränsande iom att jag föredrar att alltid fota i befintligt ljus.

2009-03-18 @ 23:05:53
URL: http://doktorandtankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0